Formålet med at lave et email flow eller email automation er at automatiserer en målrettet process til at varme godt op under dine leads. Således de får målrettet og relevant information gennem hele kunderejsen. Der findes mange forskellige former for e-mail flows, men der er nogle som der nærmest er essentielle at bruge. Derfor har vi lavet en guide, over 5 smarte must have email flows og email automations, som vi mener alle B2B virksomheder burde benytte sig af (Og måske også B2C).
De fem must have trigger flows er:
Hot lead flow
Et hot lead flow, er mere fokuseret på salg, end de andre flows. Ikke at sige at formålet med de andre flows ikke er en eller anden form for salg. Fordi at det er de. Men et hot lead flows indhold, er mere salgsorienteret. Det skal ses som en opfølgning på at et lead har tilmeldt sig et nyhedsbrev. Et hot lead flow vil fokusere på at formidle kundefordele, statistiker, bevis for at der er en høj ROI mm.
Et hot lead flow kunne fx se sådan her ud.
E-mail 1
En hilsen i form af “Igen tak for din interesse i LeadScoreApp”. Hvor du herefter kan informere det varme lead, omkring de forskellige fordele der er at ved at bruge dit produkt. Det kan fx være i form af at der er en 20% stigning i trafik på dine kunders hjemmeside, dine kunders omsætning er steget med 5-10% osv.
E-mail 2
Efter et stykke tid, kan du sende endnu en mail. Her kan du med fordel, komme med konkrete eksempler på hvordan dit produkt, har hjulpet dine kunder. Det er altid en god idé at komme med eksempler fra den virkelige verden, da det er meget lettere at relatere til. Her kommer vi igen tilbage til, at der skal være en vis personlig kontakt mellem din virksomhed og din modtager.
E-mail 3
Her vil man prøve at lukke aftalen, det kan være at du tilbyder det varme lead en demo af dit produkt eller noget lignende.
Dette eksempel er fra jetBlue, er en sjov måde at vise sine kundefordele på.

Skræmbilledet er taget fra jetblue.com
Introflow – ved første sign-up eller køb
Et introflow starter når et lead enten melder sig til dit nyhedsbrev, eller køber dit produkt. Formålet med et introflow, er at introducerer din virksomhed og dit produkt/ydelse. Det er derfor vigtigt at der er en form for personlig kommunikation mellem din virksomhed og nye/potentielle kunde. Det kan være at du i stedet for at skrive “Hilsen LeadScoreApp” skriver “Bedste hilsner Brian Kristiansen, Founder LeadScoreApp” . Sådan en simpel ændring, skaber en personlig kontakt mellem din nye kunde og din virksomhed, og dermed bliver vedkommende mere tilbøjeligt til at stole på dig.
Et introflow kan indeholde flere forskellige informationer, det kommer helt an på hvilke produkter/ydelser du sælger og hvad scenariet er mellem dig og din nye/potentielle kunde.
Hvis din kunde fx har foretaget et køb hos dig, og dette er den første mail, hvor du skal introducere dig selv. Så er det en god idé at lave en FAQ (Frequently Asked Questions). Det kan fx være at du skriver hvad den forventet leveringstiden er, hvordan man returnere produktet og hvordan man benytter produktet osv. Dette er en god måde at give kunden, de informationer som kunden med stor sandsynlighed har behov for at vide, eller ihvertfald har behov for at vide.
Et andet eksempel kunne være at et lead har bestilt en gratis demo af dit produkt. Her er det vigtigt at du giver leadet mulighed for at komme direkte videre til den gratis demo, hurtigt og uden de store problemer.
Det sidste eksempel på et introflow, vil være at en kunde har købt et produkt på din hjemmeside. Her ville det være en god idé at fortælle om nogle af de kernefunktioner, som produktet har. Dette kan både fungere som introduktion, men det kan også give viden til kunden omkring de vigtigste funktioner i dit produkt. Et eksempel på dette kunne være når man tilmelder sig Google’s G-suite.

Skærmbilledet er taget fra optinmonster.com
Læs mere omkring hvordan du laver den perfekte velkomstmail her!
Nurturing email automation
Et nurturing flow bliver påbegyndt, når et lead har en forholdsvis lav lead score. Formålet med at påbegynde et nurturing flow, er at få engageret leadet og dermed få varmet godt op under de kolde leads, som så gerne til sidst skulle blive til varme leads. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men det er muligt vha. forskellige guides og how tos, der fortæller omkring hvordan man benytter dit produkt.
Vi kan lave et eksempel på et nurturing flow ud fra LeadScoreApp.
E-mail 1
En e-mail med titlen “5 måder at øge dit salg med LeadScoreApp”. Titler som denne er gode til at fange folk opmærksomhed, samtidigt med at den er relevant og har en værdi for dine leads. Du skal have i mente, hvorfor at dine leads har en interesse i lige netop dit produkt.
E-mail 2
Her fortsætter vi i samme stil, med en e-mail med titlen “3 grunde til at bruge LeadScoreApp”. Her kan vi fortælle om hvad der er unikt med LeadScoreApp, og hvad der skiller os ud fra konkurrenterne.
Et konkret eksempel fra et e-mail flow fra LeadScoreApp er et flow på 3 e-mails, der giver tips og tricks til hvordan du får mest ud af MailChimp. Dette er den første mail, ud af tre.
Profilerings email automation
Et profileringsflow bliver påbegyndt når et lead viser stor interesse for et specifikt emne. Det kan fx være at et lead er inde og kigge meget på sofaer. Dermed vil en virksomhed med fordel sende e-mails ud med relevant og inspirerende indhold omkring netop sofaer.
Et profileringsflow kunne se sådan her ud:
E-mail 1
Denne e-mail skulle gerne fange leadets interesse, så titlen kunne være noget lignende “Den nyeste sofa trend fra PURE”. E-mailen skal indeholde inspirerende indhold, men den nyeste viden inden for dit produkts område. Du skal huske at runde af med at sige at virksomheden tilbyder nogle af de produkter, som leadet har været inde at læse omkring.
E-mail 2
Den næste mail kunne fx sende noget relevant og inspirerende indhold, ud fra de forskellige sider leadet har besøgt på din hjemmeside. Her vil man vise nogle af de forskellige sofaer, som leadet er interesseret i. Dette er en utroligt god måde at få konverteret leads til kunder.
Et utroligt godt eksempel på nogle der er verdensmestre i profilering, Netflix. Netflix er kendt for at skræddersy deres hjemmeside, alt efter deres brugeres historik og adfærd. Det samme gælder også for deres e-mails. Nedenunder er en e-mail fra Netflix, der kommer et forslag til en ny serier, ud fra brugers adfærd på deres hjemmeside.

Skærmbilledet er taget fra www.referralsaasquatch.com
Re-engagement flow
Hvis der ikke har været nogle ændringer i et leads score eller leadet ikke har åbnet en af dine e-mails i de sidste 120 dage. Så kan du påbegynde et re-engagement flow, der har til formål at gøre leadet aktivt igen. Der findes mange former for re-engagement flows, endnu engang så kommer det an på hvilket produkt eller ydelse du prøver at sælge.
Et eksempel på et re-engagement flow kunne være:
E-mail 1
Gør leadet opmærksom på at vedkommende har været inaktiv over en længere periode, og spørg om der er noget galt. Her kunne du med fordel, lave en CTA, der tager leadet til din hjemmeside, eller givet lead mulighed for at sige at der ikke er noget galt.
E-mail 2
Hvis leadet hellere ikke har reageret på den første mail, så kan du tilbyde leadet et tilbud på dit produkt. Det kan være i form af noget gratis content, en e-bog, whitepaper el.lign. Du kan også i stedet tilbyde leadet en eller anden form for rabat på dit produkt, det kan være at du laver et tidsbegrænset tilbud på 20% af på dit næste køb.
E-mail 3
Hvis leadet endnu ikke har åbnet/interageret med de første 2 e-mails. Så kan du spørge om leadet, har lyst til at unsubscribe dine e-mails. Hvis leadet ikke svare på denne mail, så burde du automatisk slette leadet fra din e-mail liste. Dette er en god måde at holde din e-mail liste opdateret på, så du ikke spilder tid på e-mailadresser der ikke bliver benyttet mere osv.
Som sagt så er dette bare et eksempel på et re-engagement lead. Du kan mixe og matche, alt efter hvad din virksomhed sælger og hvad dine kunder finder relevant. Men formålet vil altid være det samme, at få leadet gjort interesseret i dit produkt igen.
Et eksempel på en mail fra et re-engagement flow kunne være denne, fra Urban Outfitters. Det er et lidt spøjst eksempel, men det passer perfekt til deres brand.

Skræmbilledet er fra www.referralsaasquatch.com
Opsummering
De fem essentielle trigger flows er Introflow, Re-engagement flow, Hot lead flow, Nurturing flow og Profileringsflow. Disse fem forskellige flow, bliver hver især påbegyndt af forskellige triggers. Hvilket betyder at du kan benytte sig af flere sammen på samme tid, du skal bare huske at du ikke skal spamme brugeren. Vi anbefaler derfor at du har mellem 4-5 dages mellemrum, mellem hver email. Der er selvfølgelig visse undtagelser, såsom at der behøver ikke være et større mellemrum mellem introflow og et andet flow.