Du har lige været på en fantastisk messe. Du har snakket med rigtig mange nye potentielle kunder og måske endda modtaget over 100 eller 200 nye visitkort. Når du kommer hjem skal du så i gang med selve opfølgningen og konverteringen af disse messe leads, så de kan blive til reelle kunder. Men hvordan gør du det på den nemmeste og hurtigste måde?
Det er her at man før i tiden tog den gode gamle vej, og begyndte at enten ringe eller skrive en mail til hvert enkelte lead. Denne metode, ville have været aktuel for nogle år tilbage. Men med den teknologi der eksistere nu til dags, så findes der mere effektive og bedre metoder, hvorpå at du kan øge din konverteringsrate.
Pleje af messe leads
Den bedste og nemmeste måde at arbejde med dine nye leads på, vil være at indtaste dem ind i et CRM System som fx LeadScoreApp, der automatisk vil påbegynde tracking af dine nye leads adfærd, og give dig mulighed for at sende relevant og personlig markedsføring ud til de forskellige leads. Derudover vil du få mulighed for at kunne se en bred vifte af indsigter, omkring dine leads. Nogle eksempler på hvad du vil have mulighed for at få indsigt i kunne være:
- Om de åbner din e-mail
- Om de klikker på dine links i e-mailen
- Om de besøger din hjemmeside
- Hvad de kigger på på din hjemmeside
Dette ville kunne hjælpe dig med at prioritere og kvalificere dine leads til opfølgning, så du kun skal fokusere på de leads, der har en aktuel interesse i dine produkter lige her og nu. Mens at Marketing Automation sender relevant markedsføring ud til de resterende leads, med det håb om at forhåbentlig gøre dem til varme leads, og måske endnu bedre kunder.
Processen
For at give dig en bedre forståelse for hvad, der vil være den mest effektive måde for dig, at arbejde med messe leads, så har vi lavet et eksempel. Denne process er et eksempel på hvordan processen, normalt vil se ud.
Nye messe leads
Efter en veloverstået messe, så står du nu tilbage med måske 100 eller 200 visitkort, som du gerne skulle have gjort til digitale leads. Dette kan gøres ved at du indtaster dem i dit CRM system fx LeadScoreApp.
CRM System
I dit CRM System, der indtaster du alle de oplysninger, som du har fået omkring alle dine leads. Det ville typisk være navn, telefonnummer, e-mail, virksomhed mm. Herefter vil bliver det muligt for softwaren, at tracke dine nye leads adfærd, og hermed give dig værdifuldt information omkring dem.
E-mail flow
Efter at du har indtastet et lead ind i dit CRM system, så vil der blive påbegyndt et e-mail flow med samme. Den første e-mail ville normalt være noget i stil af “Tak for en god messe”, så du få skabt en vis relation med det aktuelle lead. Derefter vil der blive sendt e-mails ud, med fx kundecases, din virksomheds USP’er el.lign.
Lead Scoring på messe leads
Alt efter et givent leads adfærd på dine hjemmeside, så vil leadet få tildelt en score, efter hvor købsparat det er. Normalt vil man dele leads ind i forskellige kategorier som
Prospect (Lav lead score)
- Et prospect, vil typisk være et helt nyt lead, der besøger din hjemmeside for første gang.
Lead (Middel lead score)
- Et lead vil være et lead, der har besøgt din hjemmeside flere gang, og er parat til at modtage personlig og relevant markedsføring.
Varmt Lead (Høj lead score).
- Et varmt lead, vil være parat til salg, så den skal sendes direkte til din sælger, så de kan tage kontakt.
Møde
Hele målet for at din virksomhed tager ud på en messe, vil være at forøge din kundebase. Hvis bare en brøkdel af de nye leads du har fået på messen, vil booke et møde med din virksomhed, så vil du i det fleste tilfælde kunne kalde messen en succes.
Konklusion
Det er slut med at konvertere messe leads til kunder, på den gammeldags måde, ved at ringe til dem individuelt. Ved brug af software som fx LeadScoreApp, kan meget af de tidligere manuelle arbejde, gøres helt automatisk. Du skal huske på at i dagens Danmark, så handler det altså om at kommunikere med de potentielle kunder med det rette timing. Du skal altså ramme de potentielle kunder når lige præcis at de har behovet og tiden.